MOTOFOCUS.PL 2020-10

Integra Software

MOTOFOCUS.PL 2020-10

JPK V7 – najczęściej zadawane pytania w branży części i napraw

Wspólnie z redakcją portalu MotoFocus  przygotowaliśmy materiał na temat  wielu wątpliwości związanych z ostatnimi zmianami przepisów podatkowych.

Staraliśmy się odpowiedzieć na wiele pytań o JPK zadawanych przez właścicieli warsztatów, sklepów i hurtowni motoryzacyjnych. 

1. Czy kody GTU muszą być zamieszczane na dokumentach sprzedaży wynikających ze zlecenia (usługi serwisowej)?
Wszystko wskazuje na to, że nie powinny one tam być przypisywane. Istnieją wątpliwości co do umieszczania ich jako osobnych pozycji na takiej fakturze, natomiast nawet jeżeli towary się tam znajdą, nie jest to dostawa towarów tylko ich wykorzystanie w ramach realizowanej usługi. Kwestia ta budzi sporo kontrowersji, ale na tą chwilę większość interpretacji wskazuje właśnie na tę odpowiedź. Oczywiście ostateczna decyzja zawsze należy do organu kontrolującego.

2. Przypisywanie kodów GTU – jaki towar ma posiadać kod?
Tu niestety kwestia jest wciąż niejasna, a wytyczne ministerstwa nie wyjaśniają wszystkich wątpliwości biur rachunkowych. Warto pamiętać jednak, że klasyfikacja i oznaczenie towarów leży po stronie producenta / dystrybutora produktu. Jest sporo sytuacji gdzie konstrukcja towaru może mieć wpływ na jego kod GTU lub na to, że tego kodu przy towarze nie będzie. Najbezpieczniej zawsze jest odnosić się do produktu po kodzie CN i na jego podstawie próbować sklasyfikować odpowiednim kodem GTU.

3. Czy w branży napraw pojazdów są usługi, które są objęte kodami GTU?
Jedyną usługą występującą w branży motoryzacyjnej na tę chwilę, związaną bezpośrednio z pracą w serwisie jest „przechowanie/magazynowanie opon” – podlega pod GTU_13.

W takiej sytuacji kod GTU_13 generalnie jest jedynym pewnym kodem GTU_13 (wykluczając kody GTU wynikające z towarów), który powinien się znaleźć na fakturze ze zlecenia serwisowego w przypadku jej wystąpienia.

4. Czy kody GTU powinny znaleźć się na fakturze?
Nie ma wymogu drukowania oznaczenia GTU na dokumentach sprzedaży.

5. Czy kody GTU powinny być przypisywane na fakturach zakupu?
Nie, kod GTU przypisujemy w momencie sprzedaży, określając odpowiedni kod, który jest następnie przekazywany w rejestrze sprzedaży (kiedy dostarczamy dane do księgowości) lub w pliku PJK_V7. Kody GTU dotyczą tylko i wyłącznie dokumentów sprzedaży.

6. Czy paragony fiskalne powinny zostać oznaczone kodami GTU?
Nie ma takiej konieczności. Paragony w JPK_V7 umieszczane są zbiorczo jako dokument RO (raport okresowy z kasy fiskalnej).

7. Czy kody GTU powinny znaleźć się na fakturze korygującej?
Na fakturze korygującej powinien znaleźć się tylko kod GTU, którego tyczy się korekta. Przykład: Sprzedajemy klientowi (bez usługi, jako sprzedaż sklepowa) felgi oraz opony. Felgi podlegają pod GTU_07, opony nie klasyfikują się pod żaden kod GTU. Jeżeli wystąpi korekta sprzedaży na opony – np. zwrot opon, ale felgi klient zachował, na korekcie sprzedaży nie powinien znaleźć się kod GTU. Analogicznie jeżeli klient zostawiłby opony, ale zwrócił felgi, korekta powinna zostać oznaczona GTU_07.

Zapraszamy do zapoznania się z artykułem:

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej na temat ciasteczekPolityka Prywatnosci